Rastgele Yazılar : Etl Programları
Rastgele Yazılar : Sap Uygulama ve Çözümleri
Rastgele Yazılar : Veri Ambarı ve Veri Madenciliği Nedir?
Rastgele Yazılar : LOG_MINER Kurulumu, Konfigurasyonu ve Kullanımı ...
Rastgele Yazılar : Oracle Flashback ile Eski Datalara Erişmek(as of timest...
Rastgele Yazılar : Oracle Recovery Manager (RMAN) - Recovery Catalog Datab...
Rastgele Yazılar : "Checkpoint Position & Incremental Checkpoint"
Rastgele Yazılar : Standby Database' in Incremantal Backup ile Tekrardan S...
Rastgele Yazılar : REAL APPLICATION CLUSTERS'ın PAYLAŞILAN DİSK BİLEŞENLER...
İş zekası çözümleri gün geçtikçe daha profesyonel hale geliyor. Etkili ve açık bir finansal raporlama ya da üst yönetimin etkileneceği sonuçları yaratmak sadece kullandığımız araçların bize sağladıklarıyla sınırlı değil.
Etkileyici sunumlara ulaşmanın en önemli göstergelerinden biri de görsellik. Teknik olarak gösterilen çabalar, görsellikle birleştiğinde gerçekten amacına ulaşmış oluyor. Burada acaba görev iş zekası uygulama geliştiricilere mi düşüyor? Bu tip kararlar için belirli kısıtlamalar yoksa iş zekası çözümüzü daha zeki bir hale getirmek ve tabir yerindeyse hedefi onikiden vurmak elimizde.
Bu konuda yapılmış çalışmalar çok çeşitli olmakla birlikte Dashboard tasarımı konusunda en kapsamlı araştırmayı yapanlardan biri Stephen Few. Few, Information Dashboard Design isimli kitabında durumu aşağıdaki şekilde özetlemiş;
'Bazı analizler sadece sofistike istatistiksel tekniklerle yapılabilmesine rağmen, organizasyonların verileri hakkında sordukları soruların çoğu istatistiksel bilgiye sahip olmayan kişiler tarafından, basit görsel teknikler kullanılarak cevaplandırılabilmektedir.'
Peki bu nasıl oluyor? Bir bakışta anlaşılabilir, daha etkili sonuçlara ulaşabilmek için Few'in değindiği birkaç pratik kural:
Aşağıdaki gri kare'ye bakın:
Aynı küçük gri kareyi çoğaltarak aşağıdaki zemine koyduğumuzda elde edilen görüntüye bakın:
Bu tablodan aşağıdaki kuralları çıkarabiliriz:
1. Bir tablo ya da grafikte birden fazla aynı renkteki objenin aynı renk görünmesini istiyorsanız, arka planın ya da bu objenin etrafındaki rengin de aynı olmasına dikkat edin.
2. Bir tablo ya da grafikteki objenin kolayca görülmesini istiyorsanız, kullandığınız arka planın objenin zıt renginde olmasına dikkat edin.
Renkleri anlamlı kullanın:
3. Renkleri sadece belirli bir amacı vurgulamak için kullanın.
4. Birden fazla farklı rengi, sadece datada farklı anlam ifade ediyorsa kullanın
Belirli amaçlar için belirli renk paletlerini kullanın:
5. Naturel renkleri daha çok bilgi vermek, parlak ya da koyu renkleri daha fazla önemli olan bilgiye dikkat çekmek için kullanın.
Örneğin aşağıdaki 8 renklik paleti şu şekilde kullanabilirsiniz:
Orta derecede önemli :
Vurgulama amacıyla:
Ve diğerleri:
6. Sırali bir aralıktaki değerleri gösterirken bir rengin farklı tonlarını kullanın. Yüksek değerler için o rengin koyu, düşük değerler için açık renklerini kullanın.
Her içerik için en iyi rengi seçin:
7. Tablo ve grafiklerin data içermeyen bileşenleri, işlerini yapacak kadar görünür olmalılardır. Daha fazlası dikkatin datadan dağılmasına neden olur.
8. Renk körü olan ya da renkler arasındaki ayrımı tam olarak fark edemeyecek kişiler için kırmızı ve yeşil renkleri ayırt edici özellik olarak bir arada kullanmayın
9. Işık, gölge gibi görsel efektleri kullanmayın.
Referanslar:
Information Dashboard Design
By Stephen Few
...............................................
Publisher: O'Reilly
Pub Date: January 2006
ISBN: 0-596-10016-7
Practical Rules for Using Color in Charts
Stephen Few, Perceptual Edge , Visual Business Intelligence Newsletter, February 2008
http://www.perceptualedge.com/articles/visual_business_intelligence/rules_for_using_color.pdf