Home / MAKALELER / Veri Ambarı / Master Data Management Nedir ? (MDM)

Master Data Management Nedir ? (MDM)

Ana veri yöntemi değişik sistemler üzerindeki tüm bilgi ve bilginin yönetimini tek bir merkezden yönetmek için kurulan yapıdır.

Peki buna neden ihtiyacımız var ?

 

CRM,ERP gibi büyük uygulamalarınızın  hergün veri ambarına aktarılmasının  yanısıra ,çok fazla değişik kaynaklardan gelen(ürün,müşteri,tedarikçi,satış,flat files..vb) verilerin koordinasyonunu sağlamak ve onları yönetmek çok zordur.Düşünün ki hergün bu şekilde gelen 5gb kadar bir veriniz var ama bu verilerin ne olduğunu ve ne işe yaradığını bilmiyorsunuz veya çok azına hakimsiniz.Bir süre sonra bunlar veri ambarında,veri çöplüğü oluşturacaktır.Bundan dolayı yönetemediğiniz hiçbir bilgi sizin değildir.İşte master data management’ta bu noktada verilerinizin koordinasyonu,yönetimini, nasıl kullanmanız gerektiğini size sunan bir yapıdır. Yanlış bir verinin şirketi milyonlarca tl zarara uğratabilir.Eksik veya yanlış bir bilgi sizin çıkacağınız kampanyanızda yanlış müşteri profilleri oluşturmanıza neden olabilir.

 

Ana veri yönetimi ile bu veriler data cleaninig ve conforming aşamalarından geçmiş ,diğer veriler ile uyum sorunu yaşamayan ,kuruma özgü yapıda olan ve kurumun gelecekteki ihtiyaçları hakkında yorum yapmamıza yardımcı olabilecek bir yapıdır..Bunun yanısıra şirketler ve çalışanlar için şu faydaları vardır;

 

Bildiğiniz gibi bir veri ambarı projesinde onlarca insan çalışır.Ekibe yeni katılacak bir arkadaş için; (veri yönetimi yapınız varsa ) çok çabuk mimariye ve verilere hakim olabilir.Buda iş yükünü azaltır ve kişinin de öğrenme sürecini kısaltır.

Master data management ile veri ambarında yapılan,yapılacak bir hatanın farkedilmesi çok daha çabuk olur.Kullanıcılardan gelen eksik veya yanlış bilgileri düzeltmek,yapılan bir modellemedeki hataları görmek,analiz sürecinde gözden kaçan bir yapıyı dahil etmek bu şekilde çok daha kolay olacaktır.Ana veri yönetimi yapısını kurduğunuz zaman ,veri ambarı uzmanları sizin yapınız hakkında çok daha çabuk bilgi sahibi olabilir ve sizin gitmek istediğiniz hedefe yönelik yorumlarda bulunabilirler.

 

mdm

 

 

 

Günümüzde şirketler temelde Product,Customer ve Analytical master data olmak üzere bu veriler hakkında bilgi sahibi olmak isterler.

Peki bu yapıyı nasıl kuracağız ?

Bu noktada her şirketin kendine özgü bir veri yönetimi algoritması vardır.Bazı şirketler kaynaktan gelen bu verileri veri ambarına aktarılmadan yönetmek ve bilgi sahibi olmak isterken ,bazı şirketler veri ambarı yapısında master data manegement yaparlar.Her iki yönteminde kendine ait avantajları ve dezavantajları bulunmaktadır.Aslında ana veri yönetimi kaynaktan ,rapor aşamasına kadar oluşturulacak bir üst yönetimi barınmalıdır. Verinin geçtiği her alan hakkında bilgi sahibi olmak ,veriyi en efektif şekilde kullanmaktır.

Eğer yeni bir veri ambarı yapınız olacaksa bu daha kolaydır.Veri ambarı modelleme aşamasında  ilgili tüm ekiplerin katılımıyla yapılacak bir çalışma veri ile ilgili riskleri ve oluşacak hataların önceden tahminlemesini kolaylaştıracaktır.Halihazırda bir veri ambarınız varsa ve siz MDM yapısını kurmak istiyorsanız çok daha yorucu ve uzun soluklu bir analiz çıkarmanız gerekecektir.

MDM oluşturmak zor olabilir fakat bir kere kurulduğunda şirkete ve çalışanlara getirileri çok daha fazla olacaktır.

Tekrar görüşmek üzere.

About Yusuf Arslan

Sakarya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği bölümünü bitirdikten sonra kariyerine Datawarehouse-Database Uzmanı olarak devam etmektedir Sitenin kurucusu ve yazarıdır. yusufarslanbm@gmail.com adresinden bana ulaşabilirsiniz.

İlginizi Çekebilir

Udemy Online Veri Ambarı Eğitimi

Yoğun emekler sonucunda “Türkçe” Veri Ambarı Eğitimi Udemy’de yayın hayatına başladı.Ömür boyu erişim,soru cevap bölümleri …

Bir Cevap Yazın